David Clayton
Slovo „Bůh“, když se používá ve spojení se skutečným Bohem, má v Písmu dvě aplikace.
- Používá se jako název vztahující se k Nejvyšší Bytosti ve vesmíru, Ten, který je nade vší autoritou, zdrojem všech věcí.
- Používá se ve spojení s vlastnostmi božstva.
Když se slovo „Bůh“ používá jako název ve spojení s Nejvyšší bytostí ve vesmíru, na kolik bytostí nebo osob se vztahuje? Pokud je Písmo pravdivé, může odkazovat pouze na jednu Bytost. V tomto smyslu je Otec „jediným pravým Bohem“ (Jan 17: 3), existuje pouze „jeden Bůh Otec“ (1. Korintským 8: 6), „neexistuje jiný (Bůh) kromě něho“ (Marek 12 : 32), je jen „jeden Bůh a Otec všech“ (Efezanům 4: 6). Tyto verše jasně prohlašují, že Nejvyšší Vládce vesmíru, Ten, který je nade všemi ostatními, je Bůh Otec.
Slovo „Bůh“ se však na několika místech používá v souvislosti se skutečností, že Ježíš jako Boží Syn má všechny vlastnosti božstva. Jedním z pozoruhodných příkladů toho je Jan 1: 1, kde se říká: „Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh.“
„To Slovo bylo u Boha.“ Kolik bytostí je zde zmíněno? Dvě. Jedna je Slovo a druhá je Bůh (kdo to je?). Je to jedna a ta stejná bytost a nebo to jsou dvě různé bytosti? Všimněte si znovu, jeden z nich je Bůh a druhý se nazývá Slovo a je u Boha. Bezprostředně poté se však říká „a to Slovo bylo Bůh“. Jak to mužem pochopit? Znamená to, že existují dva bohové, nebo že je to jeden a ten stejný Bůh, který je sám se sebou? První návrh (že je více bohů) popírá Písmo, zatímco druhý (že je Bůh sám se sebou) jde proti zdravému rozum. Je zřejmé, že existuje ještě třetí pohled, který je často ignorován a přehlížen.
Když verš říká, že Slovo je Bůh, neznamená to, že Ježíš je sám Bůh. Existuje pouze jedna osoba, která má totožnost Boha ve smyslu nejvyšší autority ve vesmíru a to je osoba Otce, se kterou je Slovo (Ježíš). Verš ve skutečnosti říká, že Ježíš má přirozenost Boha, nebo že je od přirozenosti božský – ale určitě neříká že Bůh je sám se sebou. Řecký překlad říká: „Slovo bylo u Boha a Bůh byl Slovo.“ (Jana 1: 1) Slovo, Ježíš Kristus, není Bytostí která se nazývá Bůh. Spíše se říká, že má vlastnosti božství. Tento citát učí jasné pravdě, že existuje jeden Bůh, ale dvě božské bytosti.
Ježíš je potom ze své podstaty skutečně Bohem a má veškerou plnost Božství (Koloským 2: 9) a veškerou moc v nebi i na zemi (Matouš 28:18). Schopnost dát život, tvořit, znát všechny věci, vidět všechny věci, dělat všechny věci. Apoštol Pavel prohlašuje, že ve své dřívější existenci byl „rovný Bohu“ (Filip. 2: 6), že je „Božím obrazem“ (Židům 1: 3), že „je nade vším“ ( Kolosanům 1:17). A že všechno nese „svým mocným slovem“ (Židům 1: 3). Nikdo proto nemůže popřít božství Ježíše Krista. Aby to bylo možné, musel by nejprve zapřít Písmo.
Přestože uznáváme pravdu o plnosti božství Ježíše Krista, musíme také upřímně uznat, že Bible neustále mluví o Bohu jako o jedné zvláštní Osobě a jasně ukazuje, že tato Osoba je výlučně Bůh Otec . Následující verše ukazují tuto pravdu jasněji – 1.Korintským 11: 3; Jan 17: 3; 1. Korinťanům 8: 6; Efezanům 4: 6; Zjevení 21:22.
Tyto verše jsou pouze příklady. Jsou jich tucty dalších, které učí stejné pravdě. Jak tedy můžeme spojit tyto dvě pravdy které učí Písmo a které se zdají být ve vzájemném rozporu?
- Že Ježíš je od přirozenosti Bůh, úplné božstvo.
- Že je jen jeden Bůh, který je Otcem.
Biblická pravda je tak úžasně jasná a jednoduchá, že každé dítě, které čte Bibli bez otráveného lidského vlivu, ji snadno pozná a může pochopit. Písmo znovu a znovu prohlašuje, že Ježíš Kristus je „Boží Syn“, „jediný zplozený Boží Syn“. V této jednoduché, ale absolutní pravdě spočívá jasná odpověď na zjevné protiklady.
Pravý Syn, který je poslušný Bohu je Ježíš Kristus, který byl, je a vždy bude jediným zplozeným Synem jediného pravého Boha Otce. Skutečně jediný zplozený (proč to musím zdůrazňovat, když to Bible říká tak jasně?), protože to je Skutečně Boží Syn. Narodil se z Otce (není stvořen), je zplozen od Otce ve vzdálené věčnosti, je samostatnou zvláštní osobou od Otce. Zdědil všechny vlastnosti od svého Otce a proto je skutečně božský, je Bohem ve své přirozenosti v nejširším možném smyslu. Můžeme však jasně vidět, pravdivé biblické naléhání, že Bůh je jen jeden a to je Otec, protože Otec je zdrojem všeho – absolutní nejvyšší autorita, dokonce i nad Ježíšem Kristem. I když je Ježíš vládcem nade všemi, tak vztah mezi Otcem a Synem je takový, že se syn stále podřizuje svému Otci, který je absolutním Bohem, to je objasněno v 1. Korintským 15:27-28
,,…… Když však řekl, že je všechno podřízeno, je zřejmé, že všechno kromě toho, kdo mu všechno podřídil. A až mu podřídí všechno, pak i sám Syn se podřídí tomu, jenž mu podřídil všechno, aby byl Bůh všechno ve všem.“
Zde vidíme, že Bůh (Otec) dal všechno pod Krista, ale že sám není poddaný Kristu. Naopak, přestože Kristus vládne nade vším, stále je poslušný Otci. Toto jasné biblické učení jednoduše a přesně vysvětluje, jak je Ježíš Kristus božskou Bytostí, Bohem od přirozenosti a přesto jak stále platí, že jediným pravým Bohem je Otec.