Křesťanská síť

Ježíšovo synovství „od starověku“

Ježíšovo synovství „od starověku“

Sdílet

 

David Clayton

 

Kdy se Ježíš stal Božím synem? Tato otázka je zásadní, protože Boží láska k nám se zjevuje v dávání Jeho Syna. Bůh však nemohl milovat Krista jako Syna, dokud se nestal Jeho Synem. Zní to logicky? Boží láska k Jeho Synu musí být od doby, kdy měl Syna. Pokud Ježíš existoval dříve a nebyl Božím Synem, pak by ho Bůh nemohl milovat jako  svého Syna, ale jako bratra, přítele…. dá se dokonce říci, že by Bůh miloval sám sebe, pokud, jak někteří říkají, Ježíš byl osobně Bohem. Nemohl ho však milovat jako svého Syna, dokud se nestal jeho synem.
Bylo vyvinuto velké úsilí, aby se prokázalo, že Bůh neměl Syna dříve, než Ježíš přišel na Zemi. Takové snahy pocházely ze všech koutů, ale všechny selhaly ve světle jasného jednoduchého slova Božího. Nastal čas, kdy Bůh řekl: „Synu, můžeš jít?“

„V tom ⌈se ukázala Boží láska k nám⌉, že Bůh na svět poslal svého Syna, toho jediného, abychom skrze něho měli život.“(1. Jan 4: 9)

1 Jan 4: 9 říká, že Bůh poslal svého jediného Syna na svět. Kdy se to stalo? Je to před tím, než Ježíš přišel na svět, nebo poté, co přišel na svět? Poslal Bůh nejprve Ježíše na svět a potom po svém příchodu sem řekl: „Synu, můžeš nyní jít do světa?“ Tyto otázky se mohou zdát směšné, ale je třeba je položit, aby mohla být pravda jasná. Základní logika by nám měla říkat, že pokud Bůh poslal svého Syna na svět (Jan 3:17, 1 Jan 4: 9), pak musel mít Syna, aby ho poslal (Marek 12: 6). Neposlal sám sebe, aby se stal jeho Synem, neposlal svého přítele, aby se stal jeho synem, neposlal část sebe sama, aby se stal jeho synem. V době, kdy byl Ježíš vyslán, byl již Božím Synem. Věřit, že Ježíš nebyl Božím Synem, dokud nebyl počat v Mariině lůně, je směšná představa, že Ježíš přišel dříve, než byl poslán. Nebo že Bůh poslal svého Syna dříve, než měl Syna.

Svědectví Starého zákona

Ačkoli svědectví Starého zákona není tak jasné jako svědectví Nového zákona, ve Starém zákoně existuje několik veršů, které jasně odhalují pravdu, že Bůh měl Syna dlouho předtím, než Ježíš vůbec přišel na Zemi.
„Kdo vystoupil na nebesa a sestoupil? Kdo sebral vítr do svých hrstí? Kdo svázal vodu do pláště? Kdo ustanovil všechny končiny země? Jaké je jeho jméno a jaké je jméno jeho syna, jestlipak víš?“ (Přísloví 30: 4)
O kterých dvou bytostech je tento verš? Jedním z nich je zjevně Stvořitel všech věcí, ten, kdo „svázal vody v plášti“ a „pozvedl všechny končiny země“. Byla však zmíněna jiná osoba. Tam, předtím, než se Kristus narodil v Betlémě, byla položena otázka: „Jak se jmenuje jeho syn?“ Pokud Bůh v té době neměl Syna, jaký je význam této otázky?
Když se podíváme na Přísloví 8: 22–31, je pro nás obtížné nesprávně interpretovat význam veršů.

Hospodin mě vytvořil na počátku své cesty, dávno před svými činy, již tenkrát. Odvěků jsem byla utvořena, od počátku, od dávnověku země.Když ještě nebyly hlubiny, zrodila jsem se, ještě když nebyly prameny obtěžkány vodou. Dříve nežli byly hory ponořeny, před kopci jsem se zrodila; když ještě neučinil zemi a pláně, ani první prach světa, když založil nebesa, byla jsem tam; když vyměřoval obzor nad mořskou hlubinou, když upevnil oblaka nahoře, když posilnil prameny mořské hlubiny, když postavil moři jeho hranici, aby voda nepřekračovala jeho příkaz, když vyměřoval základy země, byla jsem vedle něho jako řemeslník, byla jsem jeho potěšením den za dnem, radovala jsem se před ním po celou dobu. Radovala jsem se z celé jeho země, ⌈mé potěšení bylo⌉ s lidskými syny.“ (Přísloví 8: 22–31)

O kom tyto verše mluví? Prvních několik veršů této kapitoly naznačuje, že mluví o „moudrosti“. Jak se však ve Starém zákoně u prorockých nebo poetických veršů často stává, předmět se změní z obecné aplikace na konkrétní aplikaci, na někoho konkrétního. Je zřejmé, že tyto verše musí hovořit o osobě místo o abstraktní kvalitě moudrosti, protože zdůrazňuje „narodil jsem se“ (verše 24:25). Pokud bychom měli dojít k závěru, že se to týká moudrosti, pak bychom také museli dojít k závěru, že než Bůh zrodil moudrost, byla tady doba, kdy moudrost neexistovala a kdy v jednom okamžiku nebyl Bůh moudrý.A to tak nemůže být.
Tato osoba uvedená ve verších 22–31 má několik velmi konkrétních podrobností, které se mohou vztahovat pouze na jednu Bytost ve vesmíru.
Podívejme se na některé z těchto podrobností:

Tato osoba je „ zplozena“ narozená (verše 24:25). Termín „vyveden“ je v Nové mezinárodní verzi a také v Bibli v základní angličtině přeložen jako „ narozený “. V překladu nového života a v Bibli nového Jeruzaléma jako „ Narodil jsem se “. Téměř všechny ostatní verze jej překládají jako „zplozený “.

Osoba je „ustanovena“ dříve, než je vše vytvořeno. Období zvané „ pravěk “ (verš 23)

Tato Osoba byla přítomna během všech Božích tvůrčích děl (verše 27–29)

Společenství této osoby s Boha bylo stálé a přineslo Bohu „ radost “ (verš 30)

Když Bible říká, že byl „jediným zplozeným od Boha“ (Jan 3:16) , který byl přítomen a činný při stvoření celého vesmíru (Efezanům 3: 9; Genesis 1:26). A kdo přinesl radost do Božího srdce (Matouš 3:17). Popisu odpovídá pouze jedna bytost v celém vesmíru. Tyto verše jasně odkazují na Ježíše Krista, Syna Božího, který je podle 1.Korintským 1:24 Boží moudrost.

Ti, kdo popírají, že Ježíš je skutečně Boží Syn, mají s těmito verši dva problémy.

  1. Nejprve jasně vidí, že verše hovoří o výchozím bodě pro Krista. Čas, kdy se „narodil“. Navzdory skutečnosti, že ten čas je ve věčnosti tak daleko, že se mu říká „od pravěku “, mají problém, protože věří, že Ježíš je sám Bůh a že jako takový neměl začátek.
  2. Zadruhé, věří, že pojem „narozený“ se zmiňuje o stvoření, a pokud by byl Ježíš stvořen, samozřejmě by nebyl božskou bytostí a nebylo by možné, aby zaplatil cenu za lidské vykoupení.

Narozen nebo vytvořen

Přesto všechno, je Písmo větší než názory, obavy, mylné představy a předsudky lidí. Kdybychom přijali pravdu, jak je jednoduše psána v Písmu, přineslo by nám to  porozumění a vyřešilo by to potíže.

  1. Podívejme se nejprve na první námitku.
    Pokud připustíme, že se Ježíš NARODIL z Boha, říkáme tím, že byl VYTVOŘEN? Buďme rozumní. Znamená „narozený“ kdekoli v Bibli „stvořený“ nebo naopak? Tato věc je velmi jednoduchá. Tvoření má co do činění s tvarováním nebo uskutečňováním něčeho pomocí materiálů, které nejsou mojí součástí, nebo materiálů, které ještě neexistují.  Začátek nebo proces porodu je něco úplně jiného. Při narození byla nová bytost součástí originálu a byla složena ze stejné hmoty a měla stejné vlastnosti jako originál. Lze dokonce říci, že nová bytost existovala před jeho narozením v tom smyslu, že její život byl již přítomen v životě jeho rodičů (Židům 7: 9–10). Všude v Bibli je svědectvím o Kristu, že se narodil z Boha a nebyl stvořen Bohem.
  2. Druhá námitka souvisí s otázkou, zda by Kristus mohl být skutečně Bohem, kdyby měl počátek? Ježíš v první řadě nikdy nemohl být Bohem (osobně). V Bibli je jen jedná Bytost, která má titul „Bůh“ v nejvyšším slova smyslu, a to je Otec (Jan 17: 3; 1. Korintským 8: 6; Zjevení 21:22). Důležitou otázkou však je, jestliže Ježíš měl počátek, zda může být božská bytost a jestli má všechny vlastnosti Boha?
    Když se narodí dítě, s jakými charakteristikami se narodí? Kromě toho, že jeho vývoj nebyl dokončen, byl jakýmkoli způsobem připraven o něco od svých rodičů? Je zřejmé, že pokud se Ježíš ZRODIL, JEDNOROZEN, PŘIVEDEN Bohem, pak musí vlastnit VŠECHNY vlastnosti Boha! Je zřejmé, že v žádném případě není slabší než Bůh, ale ve své přirozenosti má také všechny vlastnosti, které přirozeně patří Bohu.
    Jak by mohla skutečnost, že se narodil před bilionem let, vyvrátit jeho božství? Je to jako říkat, že protože lidský syn není tak starý jako jeho otec, není mužem jako jeho otec! Hlavní otázkou je, zda byl Ježíš ZROZEN nebo STVOŘEN? Svědkové Jehovovi tvrdí, že byl stvořen. Trinitáři tvrdí, že se ani nenarodil, ani nebyl stvořen. Bible však učí, že se narodil z Boha ještě dříve za „starých časů“. To je jediný závěr, který odpovídá všem skutečnostem Písma.

Osvícený nebo zmatený?

Existuje mnoho různých způsobů, jak se nepřítel snaží tuto pravdu zničit. Další skupina křesťanů, kteří se horlivě věnovali tradicím minulých století, se domnívala (a tyto úvahy vnucovala ostatním), že Ježíš, který je sám Bůh , se před miliardami let rozhodl hrát roli syna, zatímco sám Bůh (jiný) hrál roli Otce. Současně sám Bůh (dokonce i jiný) hrál roli Ducha svatého. Toto rozhodnutí učinil sám Bůh, který není třemi bohy, ale jedním Bohem ve třech rolích.

Poznámka překladatele: My věříme, že je jediný Bůh Otec a jediný  Pán Ježíš Kristus,  Syn Boží (1.Kor 8.6).